The Square

Ruben Östlunds Guldpalm-vinnare är en stjärnspäckad och vass satir över vår samtid – Om gemenskap, civilkurage och vårt behov av självcentrering i en allt osäkrare värld.

Christian är en framgångsrik ledare på ett modernt konstmuseum. Han kör elbil och försöker leva som han lär. Dagarna innan utställningen The Square, ett verk som skall påminna om vårt gemensamma ansvar i det offentliga rummet, ska öppna blir han bestulen på öppen gata, något han varken kan skaka av sig eller låta passera obemärkt. Han påbörjar en jakt på förövaren och försätts i allt mer pressade situationer som får honom att ifrågasätta sin egen moraliska kompass. Samtidigt måste Christian hantera den PR-byrå som museet anlitat för att marknadsföra den kommande utställningen. Något som visar sig ta en oväntad riktning och som försätter såväl den konstnärlige ledaren som muséet i kris.

 "The Square är, precis som Turist, både drama och satir. Jag ville göra en elegant film, med visuella och retoriska verktyg som både provocerar och underhåller publiken. Tematiskt rör sig filmen kring ämnen som ansvar och tillit, fattig och rik, makt och maktlöshet. Den växande tilltron till individen och den sjunkande tilltron på samhället. Misstron mot staten i media och inom konsten." - Ruben Östlund

 Regivision

2008 öppnade det första grindsamhället i Sverige, ett bostadsområde bakom murar som bara ägarna har tillåtelse att vistas i. Det är ett extremt exempel på hur priviligierade grupper tar avstånd från sin omgivning. Det är också ett av många tecken på hur europeiska samhällen får mer individualistiska styren samtidigt som statsskulderna växer, de sociala bidragen sjunker och under de senaste 30 åren har klyftan mellan rik och fattig ökat konstant. Även i Sverige, en gång världens mest jämlika samhälle, har ökande arbetslöshet och rädsla för en minskande välfärd lett till att individer misstror både varandra och samhället. Det finns en ihållande känsla av politisk maktlöshet som har underminerat vår tro på staten och som gör att vi drar oss tillbaka till oss själva. Men är det så vi vill att samhället ska utvecklas?

När jag gjorde research för min långfilm Play, där jag beskriver hur barn rånar andra barn, så mötte jag hela tiden exempel på den oförmåga vi har att erbjuda hjälp på offentliga platser. De verkliga rånen, som låg till grund för Play, ägde rum i fullt dagsljus i den stillsamma staden Göteborg, i köpcenter, på spårvagnar och på torg, och de vuxna reagerade inte även om detta hände nära dem. Den här oförmågan att hjälpa när andra människor är närvarande är känd hos psykologer som "åskådareffekten" eller "åskådarapati". Experiment har visat att sannolikheten att få hjälp är omvänt proportionell till antalet åskådare på platsen eftersom ansvarsfördelningen i större grupper är så diffus, även om det också finns bevis för att gruppsammanhållningen kan balansera ut kollektiv likgiltighet.

När min far var ung, på 50-talet, måste det västerländska samhället ha haft en känsla av gemensamt ansvar. Han har berättat för mig att hans föräldrar lät honom springa runt och leka i Stockholms innerstad när han var 6 år. De satte helt enkelt en adresslapp runt halsen på honom i fall han skulle gå vilse. På den tiden ansågs vuxna vara pålitliga medlemmar av ett samhälle som kunde hjälpa ett barn om han hamnade i trubbel. Dagens sociala klimat verkar inte stärka gruppsammanhållning eller vår tillit till samhället; nu tenderar vi snarare att se andra vuxna som hot mot våra barn. Det var med de här tankarna i huvudet som jag och Kalle Boman utvecklade idén till The Square, ett konstprojekt som tar upp tillit i samhället och utforskar behovet av att omvärdera våra nuvarande sociala värderingar

- Ruben Östlund

 

Ruben Östlund (f. 1974) inledde sin karriär med att filma sina vänners skidstunts i Alperna. 2004 långfilmsdebuterade han med Gitarrmongot. 2008 premiärvisades De ofrivilliga på Cannes filmfestival och satte Ruben Östlund på den internationella filmkartan. Han följde upp med kortfilmen Händelse vid bank som belönades med en Guldbjörn på filmfestivalen i Berlin 2010. Nästa långfilm Play premiärvisades också i Cannes och belönades sedan med  Nordiska rådets filmpris och Guldbaggar för bästa regi och bästa foto. I Turist fortsatte han studera det mänskliga beteendet och tog sin karakteristiska stil ytterligare ett steg i humorns riktning. Filmen slog rekord på Guldbaggegalan 2015 genom att ta hem hela sex baggar – Bästa film, Bästa regi, Bästa manliga biroll, Bästa manus, Bästa foto och Bästa klippning. The Square blev uttagen till huvudtävlan på Cannes filmfestival, den första svenska filmen sedan 2000 då både Trolösa och Sånger från andra våningen fanns med i startfältet.

 

The Square

Titel The Square

Originaltitel The Square

År 2017

Länder Sverige

Undertexter Svenska

Språk Svenska

Regissör Ruben Östlund

Skådespelare Claes Bang, Elisabeth Moss, Dominic West, Tiby

Producenter Erik Hemmendorff

Manus Ruben Östlund

Relaterade: