Oslo 31 augusti

Oslo 31 augusti är en sorgesång över vår tid, en generationsskildring av Räddaren i nöden-proportioner och ett mansporträtt så osedvanligt nyanserat att det är slående att filmvärlden inte bara lider brist på komplexa kvinnoroller. Kort och gott: ett mästerverk.

Anders har snart slutfört sin drogbehandling ute på landsbygden och har fått tillåtelse att åka in till Oslo för en anställningsintervju. Han är intelligent, kommer från en stabil bakgrund och har haft alla förutsättningar att lyckas i livet. Men det har ändå gått snett. Resten av dagen och långt in på natten umgås han med vänner och går på fest. Med stigande intensitet gör det förflutna sig påmint och han tvingas se sina svek och allt han förstört i vitögat.

Som inspiration till filmen ligger Pierre Drieu La Rochelles roman Tag mitt liv som filmatiserades 1963 av Louis Malle. Joachim Trier har överfört romanen till en värld han känner väl, men han representerar inte någon förort utan ”Oslos kulturghetto”. En värld av resursstarka, intellektuella människor med alla val i världen. Men att inte veta vad man ska göra med sina val kan leda till alienation. Trier var inne på temat redan i den fina debuten Repris och fortsätter gräva i ämnet i Oslo 31 augusti. En process som gjort honom till en av Nordens mest spännande och angelägna filmskapare.

TriArt tycker: Kanske den starkaste och mest ömsinta skildringen som gjorts om unga intellektuella män med existentiella kval. Filmhistorien må vara full av ångestridna män, men se den och inse att det sällan gestaltats så här bra. Tonträffen, humorn, allvaret, de kulturella referenserna – ren perfektion.

"Joakim Triers andra långfilm är gränslöst vacker och skildrar en sårig berättelse som utspelar sig under ett dygn i Oslo. Bakgrunden är stadens kulturliv och en mans existensiella sökande inom dessa tillsynes ressurstarka omgivningar. Klokt, roligt och starkt. Mästerlig spelat av Anders Danielsen Lie" - Nora Bremer

"Oslo 31 augusti var en önskan om att göra en helt annan film än Repris. När man ser tillbaka så hör filmerna ihop, men när jag började arbeta med Oslo så var det för att jag absolut ville göra något annat. Oslo kom ur en snabb desperation, precis tvärtom mot Repris. Oslo gjordes på ett år från att vi fick idén till att den var färdig. Jag kände att jag behövde bevisa att jag kunde göra något snabbt eftersom det hade gått fem år sedan Repris. Jag hade ju börjat med Louder Than Bombs, men det tog sådan tid och krånglade i USA. Allt var svårt. Så då pratade jag med filmkonsulenten Thomas Robson som nu har varit producent på både Louder och Thelma. Han sa i förbifarten "jag är ju inte filmkonsulent så länge till, så om du har något bra projekt på gång så vill jag läsa det nu". Sedan sa han något som jag faktiskt blev lite sårad av: ”Jag tror ju på dig, men Bergman gjorde lätt en film om året och du har inte fått något ur händerna på fem år. Vad är det för fel på dig?”. Så jag fick lite ångest och skrev ett utkast till Oslo. Han sa ”bra, det här är bra. Hade det inte varit det så hade du inte fått pengar”. Sedan gjorde vi Oslo 31 augusti väldigt snabbt. Den handlade om långa tagningar, närhet till karaktären och att försöka få fram existensiell laddning i vardagen. Så om Repris var fyllld av montage á la Resnais, Eisenstein och Nicolas Roeg så var den här mer europeisk arthouse med långa tagningar som La Notte eller Cleo 9-5. Det fanns en attityd av fuck it. En sak som jag tog med mig från Louis Malles version var att våga ha långa, långa dialogtagningar. Romanen har det också, även om vi skrev den ganska annorlunda. Men jag tror det var viktigt, filmen har en förstadel som är helt tyst. Utan språk. Så kommer det massor av snack och så blir det nästan helt tyst igen. Bara bilder. Den formen tyckte jag var intressant att utforska." - Joachim Trier

 

Oslo 31 augusti

Titel Oslo 31 augusti

Originaltitel Oslo, 31 august

År 2011

Längd 90 min

Länder Norge

Undertexter Svenska

Språk Norska

Regissör Joachim Trier

Skådespelare Anders Danielsen Lie, Hans Olav Brenner, Ingrid Olava

Relaterade: