Natten

Antonionis melankoliska mästerverk

En författare (Marcello Mastroianni) och hans hustru (Jeanne Moreau) gör upp med det främlingskap som uppstått mellan dem. Känslig, vemodig och en outplånlig illustration av ett sönderfallande förhållande.

Michelangelo Antonioni (1912 - 2007) regidebuterade med En kärlekskrönika 1950, men det var Äventyret (1960) som gav honom det stora internationella genombrottet. En framgång han befäste med råge genom att följa upp med klassiker som Natten (1961), Feber (1962) och Blowup - förstoringen (1966).

TriArt tycker: 1960 slog Michelangelo Antonionis Äventyret ner som en bomb i filmvärlden.  Ingen hade tidigare med samma stilsäkerhet och magiska fotokonst beskrivit själsliga tillstånd, melankoli och övergivenhet.  För mig personligen blev filmen avgörande för mitt yrkesval.  För Antonioni blev det startskottet till en löst sammansatt trilogi om just ”själens och andens tillstånd”, där Natten är nummer två och hade sin premiär året efter (Feber avslutade två år senare).  Alla Antonionis speciella berättarkonster finns med i Natten som kommersiellt blev störst av de tre.  Hans musa Monica Vitti är förstås med, men överträffas den här gången av Jeanne Moreau och Marcello Mastroianni, som i filmen gestaltar ett par vars äktenskap håller på att vittra sönder.  Det är långsamt, suggestivt, det är vackert och starkt berörande när Antonioni beskriver den europeiska överklassens själsliga undergång.  Det är ett stort och centralt europeiskt klassiskt filmverk. /MN  

Natten

Titel Natten

Originaltitel La Notte

År 1961

Längd 122 min

Länder Italien

Undertexter Svenska

Språk Italienska

Regissör Michelangelo Antonioni

Skådespelare Jeanne Moreau, Marcello Mastroianni, Monica Vitti

Manus Michelangelo Mastroianni

Relaterade: