Nära livet

1958 skrev DN:s recensent C B-n ”Nära livet är Ingmar Bergmans bästa film. En av de bästa filmer som svensk film över huvud taget har åstadkommit”. Ett betyg som inte blir mindre värt om man har i åtanke att Bergman året innan hade klämt ur sig både Smultronstället och Det sjunde inseglet.

I Nära livet drar Bergman ner på produktionen och bjuder på ett stramt drama med fokus på kvartetten Eva Dahlbeck, Ingrid Thulin, Bibi Anderson och Barbro Hiort. De belönades med kvinnliga skådespelarpriset i Cannes där också Ulla Isakssons manus och Bergmans regi prisades. Filmen handlar om Cecilia som precis fått missfall, på sjukhuset träffar hon Stina som gått över tiden och nu börjar tröttna på att vänta på sitt barn. På avdelningen finns också Hjördis som är ogift. Tre kvinnoöden i en miljö som bokstavligen är nära livet med allt vad det innebär.

Ingmar Bergman själv var måttligt nöjd när han beskriver inspelningen i sin andra självbiografi Bilder: ”Jag skulle hantera en verklighet som var både välbekant och fjärran: kvinnor och födande. Många sidoeffekter var oväntade: en sal med sex nyförlösta mödrar och tämligen nyfödda barn. Svällande bröst, överallt sura mjölkskvättar, tallösa fysiska omständigheter, det muntert och beställsamt djuriska i hanteringen. Jag mådde illa och tvangs relatera till egna erfarenheter som evigt handfallen, evigt eskaperande pappa

TriArt tycker: Nära livet har kanske förlorat sin chockverkan (när det begav sig rapporterades om flera fall där folk svimmade på föreställningarna), men är fortfarande en intensiv upplevelse utöver det vanliga.

Nära livet

Titel Nära livet

Originaltitel Nära livet

År 1958

Längd 84 min

Länder Sverige

Språk Svenska

Regissör Ingmar Bergman

Skådespelare Eva Dahlbeck, Erland Josephson, Max von Sydow

Manus Ulla Isaksson

Relaterade: