Lucky One

Mia Engberg är tillbaka med ett bländande filmiskt mörker.

Vincent arbetar långa nätter i Paris undre värld. Han har för länge sedan slutat drömma om ett annat liv, men när han oväntat får ansvaret för sin tonårsdotter Adina får tillvaron ett nytt ljus. Han har aldrig tagit hand om ett barn tidigare och han slits mellan de destruktiva plikter han tvingas utföra på nätterna och viljan att vara en bra pappa. En dag händer något som ställer allt på sin spets.


Filmen är en poetisk betraktelse över hur kärleken och våldet kan rymmas i samma människa. Det är en berättelse om Vincent, men också en historia vår samtid och Vincent skulle kunna vara du eller jag.

"Arbetet med den här filmen utgick från en enda bild som hade fastnat i mitt huvud. Det var bilden av Vincent en tidig morgon då han kommer hem till sin dotter Adina med en blodig hammare i en påse. Det är en stillsam bild där solen skiner in genom köksfönstret och de ska äta frukost tillsammans.  Hammaren har han använt för att driva in en skuld till sin arbetsgivare.  För mig handlar den här scenen om hur kärleken och våldet kan rymmas i samma människa. Hur vissa av oss, speciellt om vi har destruktiva och meningslösa yrkesliv, delas mellan nedbrytande plikter och kärlek till de som står oss nära.  

Jag berättade om Vincent redan i min förra film Belleville Baby. Då var han en ung Bad boy i min ungdoms Paris. I Lucky One är han en medelålders man som är trött på det kriminella livet och längtar efter lugn och ro. Vincent säljer våld och beskydd, arbeten som han utför med sin kropp på samma sätt som kvinnorna han kör i sin bil säljer sexuella tjänster. Han bestämmer inte själv över sina arbetsuppgifter utan arbetar längst ned i en hierarki som han inte kan påverka.

Vincent är en man som jag en gång älskade. Han är också du och jag. Hans ensamhet är din och min och mörkret där han väntar i bilen på natten är vårt mörker. Jag ville berätta om regnet på framrutan och de långa timmarna innan gryningen då gatsoparna plockar bort skräpet från trottoarerna och världen blir blå. Jag ville berätta om städerna som människorna byggt för att skydda sig från det vilda och okontrollerbara och jag ville berätta om kärleken till barnet och längtan efter befrielse.

Under perioden då vi gjorde den här filmen blev Donald Trump vald till president i USA och högerpopulismen bredde ut sig i världen. Det var en tid av politisk turbulens, smältande polarisar och oro för framtiden. Bildspråket i Lucky One närmar sig något som jag kallar för den visuella tystnaden, ett filmiskt mörker som för mig speglar den samtid vi lever i. Jag har inspirerats av andra som på olika sätt försökt tänja på filmspråkets gränser; Derek Jarman, Chantal Akerman och Marguerite Duras.

Kanske är historien om Vincent en sorgesång över människan och hennes döende civilisation, eller kanske så är det en berättelse om kärleken, ljuset och allas möjlighet till förlåtelse. Vardagens stillhet då vi äter frukost tillsammans och hon stryker dig över kinden och säger: Lilla Pappa." - Mia Engberg


Mia Engberg (f. 1970) är regissör och producent mest känd för nyskapande kortfilmer och dokumentärer. Hon producerade och väckte internationell uppmärksamhet  med Dirty Diaries - 12 kortfilmer med feministisk porr. Belleville Baby hade premiär på filmfestivalen i Berlin 2013 och belönades med bland annat en Guldbagge för bästa dokumentär.

 

Lucky One

Titel Lucky One

Originaltitel Lucky One

År 2019

Längd 76 min

Länder Sverige

Undertexter Svenska

Språk Franska, Svenska

Regissör Mia Engberg

Skådespelare Olivier Loustau, Lorette Nyssen, Diana Rudychenko, Bruno La Brasca

Producenter Tobias Janson

Manus Mia Engberg

Relaterade: