Happy End

”Runt omkring oss, världen. Och vi i mitten, blinda”

Georges är gammal och livstrött och har lämnat över ansvaret för familjeföretaget till sin dotter Anne som styr med känslokall effektivitet. Trettonåriga Eve tvingas flytta till sin pappa Thomas när hennes mamma dör av oklara skäl. Med i familjen är även Annes son, som en dag förväntas ta över affärerna. Han är en besvikelse och en av många outtalade konflikter i en familj som kämpar hårt för att hålla verkligheten på så långt avstånd som möjligt.

Redan från start visade Michael Haneke (f. 1942) att han inte hade några planer på att försköna bilden av det moderna samhällets känslomässiga haveri. En linje han har hållit konsekvent genom hela sin karriär. Eller som han själv uttrycker det: "My films are intended as polemical statements against the American 'barrel down' cinema and its dis-empowerment of the spectator. They are an appeal for a cinema of insistent questions instead of false (because too quick) answers, for clarifying distance in place of violating closeness, for provocation and dialogue instead of consumption and consensus."

TriArt tycker: Jean-Louis Trintignant och Isabelle Huppert är suveräna i det närmaste komedi, en becksvart sådan, som Haneke någonsin har levererat. En iskall, välspelad såpopera. Lika skoningslös som obehaglig.

Happy End

Titel Happy End

Originaltitel Happy End

År 2017

Längd 103 min

Länder Frankrike, Österrike

Undertexter Svenska

Språk Franska

Regissör Michael Haneke

Skådespelare Isabelle Huppert, Jean-Louis Trintignant, Mathieu Kassovitz, Fantine Harduin

Producenter Margaret Ménégoz

Manus Michael Haneke

Relaterade: