Granny's Dancing on the Table

Hanna Sköld blandar animation och spelfilm i en av årets mest egensinniga och kraftfulla filmupplevelser.

Eini är 13 år och bor djupt inne i skogen tillsammans med sin far. Han är en våldsam man, rädd för världen och håller Eini i ett järngrepp. För att stå ut tar hon sin tillflykt till fantasin och historierna om farmor, rebellen som bröt sig loss och levde sitt eget liv …

I Granny’s Dancing on the Table undersöker jag mekanismerna bakom våld i hemmet. Jag vill förstå hur våld flyttar sig genom generationer och slutar i situationer som den mellan Eini och hennes far. Jag undersöker också vilka resurser vi människor har för att överleva extrema situationer av isolation, våld och övergrepp. Jag menar att naturen och vår fantasi är några av våra viktigaste tillgångar. Det är också en av anledningarna till att jag har gjort filmen, för mig är film en förlängning av fantasin.

Jag har själv upplevt våld hemma vilket ger mig en drivkraft att diskutera ämnet. Alla är offer, även förövaren. Orsaken till att jag använder dockor och animation är att för mig så fungerar de som ett magiskt filter, känslan av en mystisk verklighet någonstans mellan dröm och verklighet. Någonting som rör minnen, längtan, det bortglömda och det undermedvetna. Jag skulle vilja påstå att farmodern är den verkliga kraften i det undermedvetna, en väg till överlevnad som Eini förmedlar, som vi alla förmedlar. Jag ville hitta en väg till och närma mig de här tankarna som ett barn skulle göra. Samtidigt är enkelheten i animeringen ett effektivt sätt för mig att berätta om de brutala händelserna. Dockorna får utstå våldet som männen utför, ungefär som när ett barn använder dockor när hon leker, för att forma och bearbeta svåra händelser i livet.

 Min motivation består av många olika dimensioner. En av dem handlar om historien. När jag växte upp hade jag väldigt lite kontakt med människor utanför min närmaste familj och jag vet hur det är att känna sig utanför resten av världen. Det är orsaken till att jag är väldigt intresserad av ämnen som identitet och vår relation till omvärlden. Av samma orsak är jag också intresserad av hur vi berättar historier. Jag arbetar med crowdfunding och crowdsourcing eftersom jag tror på deltagande och kraften i gemensam kreativitet. När vi skapar utrymmen där människor kan dela sina personliga berättelser så skapar vi samtidigt möjligheter att låta historierna föra människor närmare varandra, vilket leder till samarbete snarare än tävling. När vi öppnar upp de kreativa och ekonomiska processerna, och gör dem en aning mer transparenta än vad de har varit tidigare, så blir publiken medskapare istället för konsumenter. De blir personligt engagerade i projektet vilket betyder mycket för marknadsföring och distribution, men också för historien. Jag är övertygad om att det är när den kreativa kraften hos många människor samlas i ett projekt som nya historier och nya sätt att berätta dem kan uppstå. Jag startade mitt samarbete med publiken när jag släppte min första film, Nasty Old People, på The Pirate Bays startsida. Till exempel så översattes filmen av publiken till 18 olika språk. Det var en överväldigande erfarenhet och det är därför som jag vill fortsätta med att arbeta tillsammans med publiken på så många olika sätt som möjligt.

- Hanna Sköld

 

Hanna Sköld (f.1977) långfilmsdebuterade 2009 med Nasty Old People. Hon distribuerade själv filmen online och den spreds snabbt till 113 länder. Publiken i de olika länderna deltog i projektet genom översättningar, textning och att organisera visningar. Med sin andra långfilm Granny´s Dancing on the Table har Hanna Sköld hittills vunnit ARTE Power to the Pixel Prize. MEDEA’s samarbetspris och MEDIA’s European Talent Prize för bästa manus.

 

Granny's Dancing on the Table

Titel Granny's Dancing on the Table

Originaltitel Granny's Dancing on the Table

År 2015

Längd 85 min

Länder Sverige

Undertexter Svenska

Språk Svenska

Regissör Hanna Sköld

Skådespelare Blanca Engström, Lennart Jähkel

Relaterade: